tisdag 1 mars 2011

Läsvärt: Drogsociologi

Jag har tidigare tipsat om Johan Nordgrens extremt läsvärda blogg Drogsociologi. Den uppdateras ganska sporadiskt, men inläggen är alltid mycket genomarbetade och intressanta.

Det senaste är en analys av ett "informationsmaterial" om narkotika, Boken om Knark och sånt, med kopplingar till scientologikyrkan. Johan Nordgrens perspektiv är nästan alltid hypersociologiskt, i ordent mest positiva bemärkelse.

Läs och sprid - Drogsociologi förtjänar en stor läsekrets.

5 kommentarer:

Johan sa...

Att en blogg uppdateras sporadiskt är i regel ett gott tecken.

Det betyder ofta att det inte skrivs något för själva skrivandets skull, utan att det är hög kvalitet på texterna.

Tack för tipset!

Eva Berglund sa...

Har du något tips på riktigt (och bra) evidensbaserat drogförebyggande arbete (jag tänkte kolla upp lite vad som används i vår kommun)

Stardust sa...

Hm, nu är detta inte precis mitt forskningsområde. Men mi bild av den forskning jag läst är att generella skolbaserade preventionsmetoder inte fungerar, varken skrämselpropaganda eller saklig information (t.ex. Dare/Våga-programmen). Det som har effekter är riktade insatser till undomar och familjer i riskzonen. I Sverige finns bland annat olika varianter av KOMET-programmet. En av de främsta experterna på detta är Anders Tengström, tror jag.

Magnus Callmyr sa...

@Eva:
Min fd sajt Drogkompetens.se skrev en del om evidensbaserade skolpreventiva program. Jag totalsågade FHIs senaste satsning som inte var i linje med senaste metaanalysen på området (kanadensisk forskning). Pratade fö med FHI om det och de svarade "ojdå, den hade vi inte sett".

Några huvudpunker:
1. Ej lärare som kommunikatör (gärna inslag av fd missbrukare men med rätt budskap, FHI avråder på grundval av felaktig tolkning från att använda fd missbrukare. Kanske kan de inte engelska i Östersund.)
2. Fokus på utveckla "socialt inflytande" men mix av olika preventionsmetoder (t ex de andra två huvudmetoderna: fakta om droger, affektiva aspekter).
3. Interaktivitet
4. Fler än 15 tillfällen

Anonym sa...

Tack för tipset, era två bloggar innehåller mycket intressanta iakttagelser och funderingar.

Keep it up som man lite cliché-aktigt kan säga.