fredag 28 mars 2008

DN-journalistik

Det är en underbar solig fredagsmorgon här i Malmö och jag känner mig energisk, glad och full av tillförsikt efter ett mycket uppiggande narkotikapolitiskt seminarium i Stockholm. Ett längre referat från detta kommer senare, men till dess får ni hålla till godo med Widar Anderssons intryck och intervjuer i Folkbladet.

Annars tänkte jag mest tipsa om ett intressant inlägg av Bo Rothstein rörande DN:s tvivelaktiga journalitiska metoder. Rothstein har tidigare skrivit en längre artikel om ett av de fall han nämner, och har sedan dess inte publicerat några fler artiklar i DN. Antagligen har han - efter att tidigare ha publicerat ett 70-tal artiklar - till sist valt att bojkotta tidningen. Se även Johan Norbergs blogg för omfattande dokumentation om Andreas Malm-fallet.

Mina egna erfarenheter av DN inskränker sig till följande:

2005 publicerade jag en DN debatt-artikel där redaktören ändrade min föreslagna rubrik så att det blev helt tokigt (jämför rubriken med sakinnehållet rörande dödligheten). Jag fick inte in någon rättelse, däremot fick jag lämna genmäle på en replik.

2006 satt redaktören på en av mina artiklar i mer än tre veckor, vilket gjorde ett den blev inaktuell och inte kunde publiceras.

2007-2008 satt redaktören på en artikel som två kolleger och jag hade skrivit i en hel månad, för att sedan oförklarligt tacka nej. Artikeln kom sedan omskriven i Expressen.

Mina kolleger har flera liknande erfarenheter från tidigare tillfällen.

Jag har givetvis inga problem med att bli refuserad, och inser att DN debatt kan välja och vraka mellan många intressanta artiklar. Det är dock orimligt att redaktören håller på artiklarna i veckovis för att sedan ändå tacka nej - man kan vid sådana tillfällen lätt få intrycket att det handlar om att undertrycka obekväma politiska åsikter. Och även om detta inte är avsikten blir det de facto ofta resultatet.

I fortsättningen kommer jag följaktligen i normalfallet att vända mig till andra tidningar än Dagens Nyheter. (DN debatt är för övrigt mer av ett skyltfönster för politiska utspel än en verkilg debattsida, eftersom det är så extremt svårt att få in repliker.)

Inga kommentarer: